SELAMAT DATANG KE BLOG MY APIUM NILAM PURI

ANDA SUKA BLOG INI

Friday, September 18, 2009

PEREMPUAN : BELAJAR TINGGI-TINGGI AKHIRNYA KE DAPUR JUGA, RUGI DAN BUANG MASA~


Nukilan Hayati Hussin.

Salam Satu Syawal, Salam  mengejar Lailatul Qadr..
Perempuan belajar tinggi2 akhirnya kedapur juga, rugi dan buang masa~
 Posting saya kali ni sebenarnya related dgn experience ketika baru sahaja sampai ke tanah air ku, juga berkaitan dengan beberapa celoteh yang agak menarik perhatian saya daripada apids group dalam sembang saintis mereka di UM adec-elearning. God bless them. Nmpak sungguh mereka memartabatkan islam itu dengan ilmu.
Nak berkongsi pengalaman sikit.
Beberapa hari telah jejakkan kaki ke tanah air ni. Tiada perubahan sangat. Cuma adalah beberapa bangunan yang bertukar warna, ada juga beberapa pembangunan sedang dijalankan, dan ada juga yang masih terbgkalai tak siap-siap semenjak saya pergi ke Nilam Puri Kelantan sehinggalah saya kembali semula untuk berhari raya ni.
 Hari raya tahun ni bermakna sekalifirst time balik raya setelah bermastautin di Kelantan selama lebih kurang 3 tahun dan kbetulan adik saya yang belajar di UDM dan Gombak Selangor turut Berjaya membujuk mama papa untuk belikan mereka tiket balik raya.. he he..
OK, nak dijadikan cerita suatu hari saya menziarahi Saudara SeIslam..Lama tidak berbual dan berceloteh bersama mereka.. lalu saya meringankan punggung dan melepakkan diri. Saling brtnya khbar dan cerita punya cerita. BErkongsi pengalaman dan sebagainya. mereka mengajukan soalan kepada saya. Lebih kurang begini diskusinya.
Saudara Seislam : “Siney kitak studi kinek tuk?” :
    (Sekarang awak blajar di mana?)
Saya                       : “Kamek studi d Kelantan.. APIUM Nilam puri” 
 (Saya belajar di Kelantan, APIUM NILAM PURI)
Saudara Seislam : “Kitak ngmbik bidang apa si ya?” :
 [Awak ambil bidang apa kat situ]
Saya                      : “Islamic studies & Arabic languages”
Saudara Seislam : “Brpak lamak gik kah ktk studi?
[berapa lama lagi nak studi?]
Saya                      : “Lamak juak lah.. lebih kurang 4 thun cam ya kamek abis studi, kenak?”
                                  [Lama juga, lebih kurang 4 thn mcm tu lah saya habis studi.. kanapa?] 
Saudara Seislam  : Aih.. lamak bena juak kitak studi, kedak bidang kdktoran, kedak org ngmbik Master PHD   ada juak....
(ai.. lama betul kau studi.. macam ambik bidang kdokotoran, macam orang ambil master phd jugak)
Saya                       : Sik ada lama gilak sbnanya.. Gpun kamek sik kisah juak.. kebtulan kamek minat bidang agama, sik hal lah mun nya lamak ka sik..
(x ada la lama sangat, lagipun saya tak kisah, kebetulan saya minat bidang agama, tak pe lah lama ke tak, huhu)
Saudara Seislam  : Sik ada lah, bukan apa.. lama bena ktk ngabis masa utk studi ajak, sik ada ko belaki kelak.. gpun mpuan tuk, mun nya studi tinggi-tinggi pun, kedapur juak tujunya.. RUGI N BUANG MASA he he..
(tak ada lah.. bukan apa, lama giler kau habiskan masa untuk studi je, nanti tak bersuami buatnye, lagipun perempuan ni, kalau studi tinggi-tinggi pun, ke dapur jugak akhirnya RUGI DAN BUANG MASA.. he he)
Saya terdiam dan tersenyum.. mencari2 ayat-ayat cinta yang smpurna.. agar diri saya dapat dibela.. disamping jawapan yang menjaga hati mereka serta memuaskan hati masing-masing.
Saya       : Ceh, alu mikey pasal laki indah.. kmk agik muda.. haha.. sik da lah.. sbnanya mun bagi kamek, sik ada mslah sbenanya mun kita blaja lama ka sik, ada certificate ka sik.. mmglah mpuan akhirnya ke dapur juak tujunya.. Apalah salahnya mun kita blaja, ilmu bah.. gpun, mun kita ke dapur pun, sik bermaksud kita stop studi.. n keja dapur ajak.. studi kan ada dcney2. Bagi kameklah, studi tuk bkn dituju kpd mbiak yg ada di sekolah jak, di univsiti jak, di dapur pun bleh dinamakan studi juak.. studi dimana2.. syapa2 saja.. kan ilmu ALLAH tuk luas..
                (Ceh, pikir pasal suami pulak, aku kan masih muda.. haha, tak ada la.. sebenarnya kalau bagi aku, tak ada masalah sabenarnya kalua kita belajar lama atau tak, ada certificate atau tak, memanglah perempuan akhirnya ke dapur jugak, apa la salahnya kalau kita blajar, ilmu kan.. lagipun kalau kita ke dapur pun, tak bermaksud kita stop studi, dan kerja dapur je memanjang, studi kan ada dimna-mana. Bagi aku lah, studi ni bukan untuk orang yang pergi sekolah je, di universiti je, di dapur pun boleh studi jugak, studi dimana-mana dan sesiapa je. Kan ilmu ALLAH ni luas.
Saudara Seislam  : Ai.. alim juak kitak tuk.. beceramah indah.. sik ada la.. nang sik salah juak.. blajalah kitak bait2…tapi plaja U tuk.. Slalu ngabis duit nak? Byk makei duit bah.. mok byr yuran la apa lah eish…
(Ai.. alim pulak kau ne, berceramah la pulak.. tak ada la.. memang tak salah pun, kau belajarlah elok-elok. tapikan pelajar U ni.. selalu habiskan duit kan? Byk pakai duit… nk byr yuran lah apa lah.. eish..)

PIYUNG – PIYUNG.. TIBA-TIBA SAUDARA SAYA MASUK TOPIK LAIN. SO WE STOP THE CONVERSATION HERE. Diskusi kami tentang Perempuan belajar tinggi akhirnya kedapur jugak, rugi dan buang masa itu hanya setakat tu sahaja.. hehe..
Jadi, sebenarnya masih ramai lagi masyarakat yg mempunyai stigma atau persepsi sedemikian. Bagi saya secara peribadi, pandangan tu tidak salah. Cuma betulkan sikit je. Memang betul perempuan blajar tinggi-tinggi akhirnya ke dapur, tapi tak rugi  dan buang masa pun.. Wslm..

Norhayati binti Muhammad Hussien
Timb. Pengerusi
JKP Kenegaraan, Etika & Keohanian,
Jawatankuasa Tindakan Kolej 09/10,
Akademi Pengajian Islam Uni. Malaya Nilam Puri.

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Pages

al-Wakt

FOLLOWERS

ABOUT APIUM

My Photo
NILAM PURI, KOTA BHARU, Malaysia

DARI MEJA EDITOR

Meja Editor apiumnp.blogspot mengalu-alukan kepada pembaca untuk menghantar artikel atau sebarang berita untuk disiarkan di laman ini. Sebarang cadangan, penambahbaikan dan artikel bolehlah dihantar ke mppumnp@gmail.com.

Terima Kasih.

SURAT MENYURAT

AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI MALAYA NILAM PURI , 16010 KOTA BHARU ,
KELANTAN DARUL NAIM
http://apiumnp.um.edu.my
email : nilampuri@um.edu.my
tel : 09-7126508 begin_of_the_skype_highlighting 09-7126508 end_of_the_skype_highlighting
fax : 09-7126580

MISI APIUM

BERUSAHA UNTUK MENJADI PUSAT PENGAJIAN TINGGI ISLAM KONTEMPORARI CEMERLANG DI NEGARA DAN SERANTAU,BERGIAT DALAM PENYELIDIKAN , PENGAJARAN DAN PERUNDINGAN.

VISI APIUM

UNTUK MEMAJUKAN BIDANG PENGAJIAN ISLAM BERASASKAN TRADISI KEILMUAN ISLAM
DAN KAEDAH MODEN YANG SAINTIFIK
MELALUI PENYELIDIKAN DAN PENDIDIKAN
BERKUALITI UNTUK NEGARA
DAN KEMANUSIAAN.

DISKUSI INTELEK

POPULAR POST

 

LABELS

PENGUNJUNG

Labels

 

Another Templates

Templates by Nano Yulianto | CSS3 by David Walsh | Powered by {N}Code & Blogger