SELAMAT DATANG KE BLOG MY APIUM NILAM PURI

ANDA SUKA BLOG INI

Sunday, September 20, 2009

Perutusan Eidul Fitri YDP

Assalamualaikum dan Salam Syawal.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.

Alhamdulillah. Kesyukuran yang tiada batas sempadan kita rafa'kan pada Rabbul Jalil, tuhan yang mengurniakan Ramadhan dan Syawal. Syukur kerana direzekikan menghabiskan tamrin Ramadhan dan anugerah Syawal.

RAMADHAN PUSAT RAWATAN

Ramadhan persis hospital atau pusat perubatan. Seluruh hamba-Nya diwajibkan menjalani pelbagai rawatan dan terapi bagi memulihkan segala penyakit kehambaan. Setelah 30 hari kita berada dalam tahanan wad Ramadhan, adakah kita semakin sembuh? Atau umpama penyakit diabetes yang terpaksa dipoting kaki? Atau semakin nazak iman kita? Jawapannya melalui bukti istiqomah kita terhadap sujud dan tahajjud Ramadhan. Harapnya terapi Ramadhan bisa mensufikan hati kita serta memberi nafas baru buat iman kita.

TANGISAN RAMADHAN DAN KEMENANGAN SYAWAL

".......dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (puasa) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah di atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu , supaya kamu bersyukur." (al-Baqarah:185)

Menjadi kebiasaan bagi kita bergembira tika menyambut Eidulfitri. Dan kebanyakan kita menjadikan hari raya sebagai adat. Bukannya ibadah mahupun sunnah. Sambutlah kehadiran Syawal dengan kita menangisi terlebih dahulu pemergian Ramadhan. Moga-moga keputusan terapi Ramadhan mencapai visi utama "agar kamu bertaaqwa".

Usahlah sambutan kita bak menyambut wira yang baru dibelenggu. Jangan sesekali kita termasuk dari golongan yang yang berpesta dengam pembebasan banduan syaitan dan sekutunya.

SELAMATKAN HARI RAYA

Sambutlah lebaran dengan takbir, tahmid dan zikir-zikir pujian pada-Nya. Sambutlah seperti Rasulullah dan para mu'min menyambut kemenangan Badar. Ribuan kemaafan dari saya dan seluruh pimpinan kepada semua pensyarah dan semua warga Apium.

Salam dunia, salam semua, salam hari raya.



كل عام وانتم بخير

تقبل الله منا ومنكم



Pejuang Berjiwa Hamba;
Syis Abdul Kadir
Yang Dipertua
Majlis Perwakilan Pelajar
Akademi Pengajian Islam Uni. Malaya
Nilam Puri
http://oasislam.blogspot.com/

Saturday, September 19, 2009

SALAM AIDILFITRI UNTUK SEMUA



Assalamualaikum dan salam lebaran.
InsyaAllah seluruh umat Islam akan menyambut 1 Syawal, hari kemenangan. Kami dari Meja Editor apiumnp.blogspot mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat hari raya kepada semua pembaca dan disini disertakan beberapa ucapan dan nukilan dari pimpinan pelajar Apium Nilam Puri yang sempat ditemuramah.

"salam 1 Malaysia for all, selamat hari raya, maaf salah silap"
      -Mior Hafiz, Exco Kerohanian & Kepimpinan MPP


"Seputih hati sebersih nurani,
sesusun jari menyuci diri
 semoga ikatan terus bersemi,
salam aidilfitri tulus dari hati....Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin" 
   -Maryam Abd Rashid, Timb. Exco Kebajikan MPP


"Wahai sahabatku, dikejauhan ini ingin ku sisipkan jutaan keampunan padamu agar persahabatan kita sentiasa jernih dan tenang selalu dan shabatku, sesungguhnya aidilfitri ini membuat aku kembali mengingati memori indah kita bersama,suka dan duka telah kita harungi pahit dan manis telah kita tempuhi, kita lalui semua itu dengan kejujuran, keikhlasan dan kebenaran. Dikaulah sebenarnya sahabatku yang awal dan akhir, sahabat yang sejati. Moga aidilfitri yang mulia ini mengakrabkan lagi ikatan persahabatan kita yang suci ini. Selamat Hari Raya."
  -Nurhafiza Yusof, Timb. Exco Penerangan & Perhubungan Luar MPP


"Salam Aidilfitri buat semua warga Apium NP tak kira di mana sahaja anda berada. p/s: jangan main mercun, nanti tak dapat jawab exam" -Muhammad bin Zaiunudin, Exco Penerbitan & Multimedia MPP


"hali laya sula mali,
baju laya satu loli,
 satu tawun satu kali,
wa mikin manyak silap wa vely soli...Selamat Hari Raya Aidilfitri.Maaf Zahir Batin"
    -Muhd Abdul Rashid, Bendahari Agung MPP


"Salam kesyukuran Syawal buat seluruh ummat Islam, terutamanya warga APIUM tercinta. Semoga keriangan di bulan Syawal ini tidak mengalpakan kita tentang-Nya. Maaf Zahir Batin. Salam Aidilfitri" -Nur Adilah Amiruddin, Timb. Pengerusi JKP Sukan & Rekreasi JTK


"Bunga melati di Tanjung Karang,
Hujung laman disairami suria,
 Kiriman hati dari seberang,
Tanda ingatan di hari mulia.


 Tumbuh meranti di tepi peti,
Bertenggek kenari di perdu seroja,
 Mohon mengerti pintaan hati,
Keampunan diri ikhlas dipinta.


 Tumbuh delima tegak pualam,
Melur bersepah di pinggiran nisan,
 Sengketa lama usah dipendam,
Dendam pemusnah ikatan hati.


 Buah berangan berapit delima,
Tumbuh sekaya pohon selasih,
Salam lebaran buat semua,
Moga bahagia di hari mulia. Selamat Hari Raya." -Noor Hidayah Nohd Khalek, Timb. Bendahari JTK


"Ramadhan..
Kembali mu setahun sekali,
Rahsia milik mu dicari-cari,
Lailatul Qadar mu dinanti-nanti,
Kini kau semakin jauh pergi,
Meninggalkan kesan di sanubari,
Pemergianmu pasti ditangisi,
Pun begitu,
Aidilfitri pengubat hati,
Apakah masih ada KESEMPATAN LAGI??" -Asma Anuar, Timb. Setiausaha JTK


"ana mengucapkan tahniah dan syabas atas kejayaan kalian di bulan Ramadhan, moga kalian terus istiqomah persis bulan Ramadhan, ana juga mengucapkan selamat hari  raya, maaf semuanya." -Meor Farid Asyradi, Pengerusi JKP Sukan & Rekreasi JTK


"Sebening air wudhui sesuci al-Quran, semerdu alunan zikir, seindah solat lima waktu, setenang hati yang tiada dendam dan benci,andai tanganku tidak sempat berjabat, jika muka tidak sempat bertatap, bukalah pintu kemaafan untukku, SALAM RAMADHAN MUBARAK. semoga dilimpahi rahmat dan hidayah Allah. SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN"
-aku hamba aku khalifah, Siti Faridah Ahmad, TYDP MPP


"Salam keberkatan syawal untuk seluruh umat Islam khususnya warga Apium, pensyarah-pensyarah, aktivis mahasiswa dan adik-beradik mahasiswa seperjuangan. Moga ketibaan Syawal ini disambut dengan tangisan Ramadhan. minal eidi wal fa'ezin. Maaf zahir batin."
-Pejuang Berjiwa Hamba, Syis Abdul Kadir, YDP MPP


SALAM AIDILFITRI 
DARI MEJA EDITOR apiumnp.blogspot 
MAAF ZAHIR BATIN
 

Friday, September 18, 2009

PEREMPUAN : BELAJAR TINGGI-TINGGI AKHIRNYA KE DAPUR JUGA, RUGI DAN BUANG MASA~


Nukilan Hayati Hussin.

Salam Satu Syawal, Salam  mengejar Lailatul Qadr..
Perempuan belajar tinggi2 akhirnya kedapur juga, rugi dan buang masa~
 Posting saya kali ni sebenarnya related dgn experience ketika baru sahaja sampai ke tanah air ku, juga berkaitan dengan beberapa celoteh yang agak menarik perhatian saya daripada apids group dalam sembang saintis mereka di UM adec-elearning. God bless them. Nmpak sungguh mereka memartabatkan islam itu dengan ilmu.
Nak berkongsi pengalaman sikit.
Beberapa hari telah jejakkan kaki ke tanah air ni. Tiada perubahan sangat. Cuma adalah beberapa bangunan yang bertukar warna, ada juga beberapa pembangunan sedang dijalankan, dan ada juga yang masih terbgkalai tak siap-siap semenjak saya pergi ke Nilam Puri Kelantan sehinggalah saya kembali semula untuk berhari raya ni.
 Hari raya tahun ni bermakna sekalifirst time balik raya setelah bermastautin di Kelantan selama lebih kurang 3 tahun dan kbetulan adik saya yang belajar di UDM dan Gombak Selangor turut Berjaya membujuk mama papa untuk belikan mereka tiket balik raya.. he he..
OK, nak dijadikan cerita suatu hari saya menziarahi Saudara SeIslam..Lama tidak berbual dan berceloteh bersama mereka.. lalu saya meringankan punggung dan melepakkan diri. Saling brtnya khbar dan cerita punya cerita. BErkongsi pengalaman dan sebagainya. mereka mengajukan soalan kepada saya. Lebih kurang begini diskusinya.
Saudara Seislam : “Siney kitak studi kinek tuk?” :
    (Sekarang awak blajar di mana?)
Saya                       : “Kamek studi d Kelantan.. APIUM Nilam puri” 
 (Saya belajar di Kelantan, APIUM NILAM PURI)
Saudara Seislam : “Kitak ngmbik bidang apa si ya?” :
 [Awak ambil bidang apa kat situ]
Saya                      : “Islamic studies & Arabic languages”
Saudara Seislam : “Brpak lamak gik kah ktk studi?
[berapa lama lagi nak studi?]
Saya                      : “Lamak juak lah.. lebih kurang 4 thun cam ya kamek abis studi, kenak?”
                                  [Lama juga, lebih kurang 4 thn mcm tu lah saya habis studi.. kanapa?] 
Saudara Seislam  : Aih.. lamak bena juak kitak studi, kedak bidang kdktoran, kedak org ngmbik Master PHD   ada juak....
(ai.. lama betul kau studi.. macam ambik bidang kdokotoran, macam orang ambil master phd jugak)
Saya                       : Sik ada lama gilak sbnanya.. Gpun kamek sik kisah juak.. kebtulan kamek minat bidang agama, sik hal lah mun nya lamak ka sik..
(x ada la lama sangat, lagipun saya tak kisah, kebetulan saya minat bidang agama, tak pe lah lama ke tak, huhu)
Saudara Seislam  : Sik ada lah, bukan apa.. lama bena ktk ngabis masa utk studi ajak, sik ada ko belaki kelak.. gpun mpuan tuk, mun nya studi tinggi-tinggi pun, kedapur juak tujunya.. RUGI N BUANG MASA he he..
(tak ada lah.. bukan apa, lama giler kau habiskan masa untuk studi je, nanti tak bersuami buatnye, lagipun perempuan ni, kalau studi tinggi-tinggi pun, ke dapur jugak akhirnya RUGI DAN BUANG MASA.. he he)
Saya terdiam dan tersenyum.. mencari2 ayat-ayat cinta yang smpurna.. agar diri saya dapat dibela.. disamping jawapan yang menjaga hati mereka serta memuaskan hati masing-masing.
Saya       : Ceh, alu mikey pasal laki indah.. kmk agik muda.. haha.. sik da lah.. sbnanya mun bagi kamek, sik ada mslah sbenanya mun kita blaja lama ka sik, ada certificate ka sik.. mmglah mpuan akhirnya ke dapur juak tujunya.. Apalah salahnya mun kita blaja, ilmu bah.. gpun, mun kita ke dapur pun, sik bermaksud kita stop studi.. n keja dapur ajak.. studi kan ada dcney2. Bagi kameklah, studi tuk bkn dituju kpd mbiak yg ada di sekolah jak, di univsiti jak, di dapur pun bleh dinamakan studi juak.. studi dimana2.. syapa2 saja.. kan ilmu ALLAH tuk luas..
                (Ceh, pikir pasal suami pulak, aku kan masih muda.. haha, tak ada la.. sebenarnya kalau bagi aku, tak ada masalah sabenarnya kalua kita belajar lama atau tak, ada certificate atau tak, memanglah perempuan akhirnya ke dapur jugak, apa la salahnya kalau kita blajar, ilmu kan.. lagipun kalau kita ke dapur pun, tak bermaksud kita stop studi, dan kerja dapur je memanjang, studi kan ada dimna-mana. Bagi aku lah, studi ni bukan untuk orang yang pergi sekolah je, di universiti je, di dapur pun boleh studi jugak, studi dimana-mana dan sesiapa je. Kan ilmu ALLAH ni luas.
Saudara Seislam  : Ai.. alim juak kitak tuk.. beceramah indah.. sik ada la.. nang sik salah juak.. blajalah kitak bait2…tapi plaja U tuk.. Slalu ngabis duit nak? Byk makei duit bah.. mok byr yuran la apa lah eish…
(Ai.. alim pulak kau ne, berceramah la pulak.. tak ada la.. memang tak salah pun, kau belajarlah elok-elok. tapikan pelajar U ni.. selalu habiskan duit kan? Byk pakai duit… nk byr yuran lah apa lah.. eish..)

PIYUNG – PIYUNG.. TIBA-TIBA SAUDARA SAYA MASUK TOPIK LAIN. SO WE STOP THE CONVERSATION HERE. Diskusi kami tentang Perempuan belajar tinggi akhirnya kedapur jugak, rugi dan buang masa itu hanya setakat tu sahaja.. hehe..
Jadi, sebenarnya masih ramai lagi masyarakat yg mempunyai stigma atau persepsi sedemikian. Bagi saya secara peribadi, pandangan tu tidak salah. Cuma betulkan sikit je. Memang betul perempuan blajar tinggi-tinggi akhirnya ke dapur, tapi tak rugi  dan buang masa pun.. Wslm..

Norhayati binti Muhammad Hussien
Timb. Pengerusi
JKP Kenegaraan, Etika & Keohanian,
Jawatankuasa Tindakan Kolej 09/10,
Akademi Pengajian Islam Uni. Malaya Nilam Puri.

Wednesday, September 16, 2009

Mahasiswa ,budaya ilmu dan perjuangan pendidikan


Pendahuluan
Isu-isu pendidikan merupakan sebahagian daripada perjuangan kelompok anak muda terutamanya mahasiswa.Ia tidak sewajarnya diserahkan semata-mata kepada penggubal dasar pendidikan  semata-mata tanpa mendengar suara dan memahami aspirasi anak muda dalam perjuangan pendidikan ini.Dasar pendidikan yang digubal tanpa mengambil kira pandangan anak muda pasti pincang dan akan gagal direalisasikan walau secantik dan sehebat mana dasar pendidikan tersebut.
Membangun sambil meroboh?
Generasi muda yang kuat ialah generasi muda yang sebati dalam jiwa mereka budaya ilmu.Dengan budaya ilmu inilah mereka mampu menjadi pencetus sesuatu gagasan, seterusnya memimpin dan menangani perubahan .Sesuatu tamadun itu tidak mampu tertegak tanpa kekuatan budaya ilmu dan pastinya yang dituntut dan menjadi tonggak utama sesuatu tamadun itu ialah kekuatan budaya ilmu di kalangan generasi mudanya.
Dalam keghairahan kita menyambut ulang tahun ke 52 kemerdekaan negara Malaysia,jangan sampai kita mengabaikan aspek pembudayaan ilmu di kalangan generasi muda Malaysia.Amat malang bagi masa depan negara tercinta,Malaysia seandainya kita hanya sibuk membangunkan aspek fizikal dan material semata-mata bahkan berbangga-bangga dengan segala pencapaian lalu dan pada masa yang sama lupa untuk membangunkan generasi muda kini.
Allahyarham Mohamad Natsir (Tokoh negarawan,pemikir,pendakwah dari Indonesia) seringkali mengingatkan supaya ‘jangan sambil membangun kita robohkan” – membangun gedung sambil merobohkan akhlak, membangun industri sambil menindas pekerja, membina prasarana sambil memusnahkan lingkungan.
Persoalannya,apakah kita sudah membangunkan generasi muda Malaysia dengan kekuatan budaya ilmu ataupun turut sama menyumbang kepada usaha merobohkan generasi muda Malaysia?
 Budaya ilmu VS budaya peperiksaan
Sistem pendidikan negara kita telah dikritik oleh beberapa tokoh akademik dan pakar pendidikan dan pastinya kritikan tersebut merupakan hasil renungan,kajian dan penyelidikan mereka  dan ia merupakan kritikan membina demi memperkasakan lagi sistem pendidikan negara kita.
Prof Wan Mohd Nor Wan Daud misalnya dalam bukunya bertajuk Penjelasan Budaya Ilmu telah mengupas bagaimana budaya peperiksaan telah menggantikan budaya ilmu dalam sistem pendidikan negara masa kini.
Menurut beliau,

"Budaya peperiksaan dalam sistem pendidikan negara telah menggantikan budaya ilmu.Para pelajar memang giat belajar tetapi kebanyakannya bukan untuk memahami dan mencungkil makna daripada apa yang dipelajari tetapi untuk menghafalnya cukup untuk masa dua tiga minggu tempoh peperiksaan .Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa sebilangan terbesar murid-murid tidak ingat lagi perkara-perkara yang gigih dipelajarinya sebaik sahaja peperiksaan tamat.Para guru pula memang giat mengajar tetapi penumpuannya lebih kepada untuk menghabiskan sukatan pelajaran dan mencapai kecemerlangan peperiksaan."

Prof Wan Mohd Nor Wan Daud juga mengupas tentang  kritikan yang pernah dibuat oleh  Professor Diraja Ungku Aziz terhadap sistem pendidikan kita yang pada pandangan beliau hanya  menggalakkan penghafalan dan bukannya pemikiran dan akhirnya menyebabkan para murid lebih cenderung untuk bergantung kepada jawapan contoh,hafalan dan soalan ramalan(spotted questions) daripada memahami konsep dan teori yang berkenaan.
Apa yang diperkatakan oleh tokoh-tokoh akademik perlu diberi perhatian oleh semua pihak terutamanya generasi muda. Budaya ilmu perlu diterapkan dan niat yang tulus ikhlas menuntut ilmu perlu diperbaharui agar generasi muda tidak belajar atau menuntut ilmu sekadar untuk  lulus peperiksaan,mengejar sijil,diploma atau ijazah, atau memperoleh gred,markah, ‘pointer’-‘CGPA’yang tinggi semata-mata.
Sistem pendidikan  yang berorientasikan peperiksaan semata-mata (exam oriented) juga tidak lagi relevan dan penekanan kepada aspek pemikiran atau  budaya berfikir secara rasional perlu digalakkan.
Allahyarham Syeikh Muhammad Al-Ghazali  pernah mengungkapkan ‘Manusia tidak lagi dapat disebut sebagai manusia jika akalnya tidak mahu lagi berfikir’.
 Para pelajar juga perlu lebih berdikari,berani berfikir dan menyuarakan pandangan peribadi disamping memiliki kriteria budaya ilmu seperti cinta ilmu dan ilmuwan,memiliki tabiat membaca,menulis,berdiskusi,menyelidik dan sebagainya.
Realiti kampus universiti masa kini
Kita pastinya tidak mahu mahasiswa di kampus-kampus universiti dihanyutkan dengan budaya hedonisme ,menebal sifat individualistik yang akhirnya memandulkan idealisme dan mematikan semangat perjuangan mahasiswa sebagai penuntut ilmu apatah lagi  mahasiswa merupakan aset penting dan barisan pelapis kepimpinan negara suatu masa nanti..


 
Melihat realiti yang berlaku di kampus universiti sekarang,mahasiswa lebih banyak tertumpu kepada program-program berbentuk hiburan,kebudayaan dan sukan semata-mata. Konsert,pesta,festival,karnival dan sebagainya mendapat sambutan hangat daripada mahasiswa bahkan mendapat sokongan penuh dari pihak kolej kediaman universiti..Malang bagi mahasiswa pencinta ilmu yang tidak dapat merasai sambutan hangat mahasiswa dan pihak atasan universiti dalam program-program berbentuk akademik,intelektual dan pemerkasaan budaya ilmu di kalangan mahasiswa..




Benar seperti yang pernah diperkatakan oleh


Profesor Dato Ir Dr.Zaini Ujang(Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia) dalam siri syarahan perdana Naib Canselor,Universiti-Kreativiti-Inovasi,



"Aspek yang menjurus kepada pembinaan minda kelas pertama dan pembudayaan ilmu seperti wacana,diskusi,’kegilaan membaca dan menulis’ dan persekitaran yang mesra intelektualisme tidak lagi menjadi trend dan aset penting .Bahkan personaliti sedemikian tidak lagi menyerlah di kampus malah nampaknya semakin pupus melawan arus masa "

Pihak universiti terutamanya melalui kolej-kolej kediaman perlu memikirkan usaha pemupukan budaya ilmu,upaya menyegarkan intelektualisme,spiritualisme,aktivisme dan ,idealisme dikalangan mahasiswa.Kolej-kolej kediaman perlu menyemarakkan program-program ilmiah seperti forum,wacana, debat,diskusi buku dengan penampilan para ilmuwan dan cendekiawan dengan melibatkan penyertaan bersama mahasiswa dan sokongan padu pihak kolej kediaman dan pihak atasan universiti.


Memperkasa tradisi intelektual anak muda
Jika direnung kembali sejarah perjuangan mahasiswa terutamanya tatkala era akhir 60 an dan awal 70 an yang dikatakan era kegemilangan mahasiswa,kita akan mendapati bahawa era tersebut bukan sahaja dipenuhi dengan siri-siri demonstrasi semata-mata bahkan juga dipenuhi dengan siri-siri diskusi intelektual kelompok kecil atau usrah samada antara  sesama mahasiswa ataupun antara mahasiswa dan para pensyarah sebagai mentor atau naqib usrah tersebut.
Pelbagai buku daripada pelbagai bidang yang ditulis oleh tokoh-tokoh terkemuka telah dikupas dan diperdebatkan dalam usrah mereka dan hasil usrah tersebutlah yang telah membentuk pemikiran,fikrah,dan pandangan sarwa-alam@worldview mahasiswa ketika itu seterusnya mendorong  mereka untuk terus istiqamah berjuang di lapangan umat.
Membaca karya-karya besar pastinya mampu membentuk mahasiswa yang berjiwa besar.Oleh kerana itu,mahasiswa kini perlu menyedari kepentingan membaca buku atau karya besar yang ditulis oleh tokoh-tokoh atau pakar –pakar yang meliputi pelbagai cabang ilmu pengetahuan.
Budaya membaca karya-karya besar  itu pula perlu seiring dengan budaya diskusi,berdebat,berbincang  ,bertukar-tukar pandangan dan idea dan semua ini mampu dilakukan melalui  kelompok kecil atau usrah mahasiswa yang sistematik.
Melalui penjadualan pembentang di kalangan mahasiswa itu sendiri dan juga senarai buku-buku yang akan dikupas sepanjang usrah tersebut akan lebih memantapkan lagi persiapan dan perjalanan usrah itu nanti.
Sebelum berlangsungnya usrah tersebut,seseorang itu perlulah membuat persiapan daripada aspek keintelektualan dengan pembacaan buku-buku dan membuat catatan terlebih dahulu agar pembincangan dalam usrah itu nanti lebih rancak dengan sesi ‘pertarungan’ idea dan pemikiran.
Mahasiswa yang aktif menyertai usrah kelompok kecil ini nanti akhirnya pasti akan lahir dalam diri mereka sifat berani dalam mengemukakan pandangan dan berhujah,membentuk budaya berfikir,pemikiran kritis dan sebati dalam jiwa mereka budaya ilmu dan keintelektualan.
Semoga kampus universiti sentiasa segar dengan mahasiswanya yang mengjunjung tinggi budaya ilmu dan keintelektualan.
Melawan krisis keyakinan terhadap Bahasa Melayu
 Usaha mengangkat martabat Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, bahasa penghantar ilmu dan pendidikan di peringkat tinggi bagi semua bidang ,bahasa sains dan teknologi , bahasa pemikiran serta bahasa tamadun sudah lama diperjuangkan oleh pejuang-pejuang Bahasa Melayu.
Perjuangan mereka seringkali dipandang sinis oleh golongan yang  mengalami krisis keyakinan terhadap Bahasa Melayu,yang dijajah  pemikiran mereka oleh ‘penjajahan bahasa’ akibat terpukau  dengan kaca yang disangka emas belian lantas  bersikap seperti kacang melupakan kulit dengan terlalu memuja dan mendewa-dewakan bahasa asing sehingga sanggup memperlekeh dan menghina  bahasa ibunda sendiri.
Padahal pejuang-pejuang Bahasa Melayu yang lantang bersuara mempertahankan bahasa melayu itu sama sekali tidak pernah menafikan kepentingan menguasai bahasa asing bahkan menyeru semua pihak menguasai sebaik mungkin bahasa-bahasa dunia.
Cuma yang menjadi harapan para pejuang Bahasa Melayu ialah dalam keghairahan kita menguasai bahasa asing dan atas alasan pembangunan,kemajuan dan era globalisasi,  jangan sesekali kita mengabaikan dan menyingkirkan bahasa melayu.
Tidak ada bangsa yang besar di dunia yang maju dengan menyingkirkan bahasanya sendiri!!!
Inilah antara prinsip yang selamanya akan dipegang oleh pejuang-pejuang Bahasa Melayu.
Tatkala wujud golongan yang meragui dan cuba memandang rendah keupayaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu , wujud juga rakyat Negara  asing daripada beberapa buah Negara seperti Rusia,China,Yaman,Uzbekistan dan Iran yang berusaha keras mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu bahkan mampu  bertutur dengan fasih dalam Bahasa Melayu  lebih baik daripada rakyat Malaysia sendiri walaupun Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi Negara Malaysia!!!
Ini merupakan tamparan hebat kepada mereka yang mengaku dan mendakwa sebagai rakyat Malaysia tetapi pada masa yang sama tidak berusaha untuk mengangkat martabat Bahasa Melayu bahkan yang lebih menyedihkan lagi  mereka sendiri memperlekeh segala usaha yang dilakukan oleh  pejuang-pejuang Bahasa Melayu.
Kepada rakyat Malaysia yang mengalami krisis keyakinan terhadap Bahasa Melayu ini kita nasihatkan supaya menyelami keindahan sastera dan kesenian Bahasa Melayu terutamanya melalui kajian terhadap puisi,sajak,peribahasa,gurindam,pantun dan lain-lain lagi dan cuba bertutur dalam Bahasa Melayu baku bukannya bahasa rojak yang mencemarkan keindahan bahasa melayu dan boleh juga mempelajari Bahasa Melayu yang betul daripada rakyat asing yang mempelajari Bahasa Melayu!!!
Semoga rakyat Malaysia  terus yakin dengan perjuangan mengangkat martabat Bahasa Melayu,bahasa rasmi ,bahasa kebangsaan,dan bahasa perpaduan rakyat Malaysia!!!
 Penutup
Generasi muda perlu terus memperkasakan dan memberi penekanan kepada perjuangan pendidikan.Hanya dengan pendidikan ,perubahan yang diimpikan itu mampu direalisasikan.Tradisi ilmu dan keintelektualan perlu terus diperjuangkan dan segala usaha anti ilmu dan proses pembodohan perlu ditentang dan dilawan.Biar kelihatan lambat dan memakan masa yang panjang namun perjuangan pendidikan pasti akan melahirkan perubahan kelak.


Oleh
Wan Mohamad Wasif bin Wan Mohamad
Exco Pendidikan dan Penyelidikan
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia(PKPIM)


*Dibentangkan pada Konvensyen Transfprmasi Malaysia 13 September 2009 anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM)



Sunday, September 13, 2009

Pelajaran Dari Hadith

( TENTANG DIUTUSNYA MU’ADZ BIN JABAL KE YAMAN )

Hamdulillah.. walau pun bersendirian, di tinggalkan sahabat2 lantaran perginya mereka kembali ke kampung masing2 untuk menyambut syawal yang mana,bi masyi’atillah akan kunjung tidak lama lagi. Sedih rasanya dalam hati.. sedar tak sedar, dah hampir sebulan ramadhan menjadi tetamu. Tak lama lagi syawal pula akan menjadi tetamu kita. Menangislah sahabat2 ku, entah apa kita akan bertemu ramadhan pada masa akan datang atau tak.. sedihlah dengan pemergian ramadhan ini. Andainya ini ramadhan bagi kita?

Insya Allah, dalam kesempatan yang ada, saya teringin untuk mengajak sahabat2, di alam maya mahupun di alam realiti, untuk sama2 kita mengangkat Sirah tentang Dakwah ilal Allah yang mudah-mudahan dengan menyemak kisah ini nantinya, ianya tidak hanya sekadar menjadi maklumat, akan tetapi darinya kita dapat mengambil beberapa pelajaran penting untuk diamalkan dalam kehidupan kita.insyaallah..

Kisah ini sebenarnya terdapat dalam kitab Shahih Bukhari dan Muslim yang tidak perlu diragukan lagi keshahihannya, sebuah kisah tentang diutusnya Mu’adz Ibnu Jabal ke negeri Yaman dalam menyampaikan dakwah ila Allah. ( bagi sahabat2 yang menuntut bersama2 saya, pasti sudah hafal malah sudah hadam pun hadith tersebut. Kena tasmi’ kan? Jawab dalam hati saja la )

عن ابن عبّاس رضي الله عنهما أنّ النّبي صلى الله عليه وسلم بعث معاذا رضي الله عنه إلى اليمن فقال : ادعوهم إلى شهادة أن لا إله إلّا الله وأنّي زسول الله فإن هم أطاعوا لذلك فأعلمهم أنّ الله افترض عليهم خمس صلوات في كل يوم وليلة فإن هم اطاعوا لذلك فأعلمهم أنّ الله افترض عليهم صدقة في أموالهم تؤخذ من أغنياتهم وتردّ على
(فقرائهم ( متفق عليه

Dalam kitab Shahihain disebutkan Hadith riwayat ibn ‘abbas radhiallahu ‘anhu, ia berkata: “Tatkala Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam mengutus mu'adz ibn jabal, beliau bersabda:

“Sungguh kamu akan mendatangi orang-orang ahli kitab (Yahudi dan Nasrani), maka hendaklah pertama kali yang harus kamu sampaikan kepada mereka adalah syahadat LA ILA HA ILLALLAH – dalam riwayat yang lain disebutkan “supaya mereka mentauhidkan Allah”- jika mereka mematuhi apa yang kamu dakwahkan, maka sampaikan kepada mereka bahwa Allah telah mewajibkan kepada mereka solat lima waktu dalam sehari semalam, jika mereka telah mematuhi apa yang telah kamu sampaikan, maka sampaikanlah kepada mereka bahwa Allah telah mewajibkan kepada mereka sedekah ( zakat ), yang diambil dari orang-orang kaya diantara mereka dan diberikan pada orang-orang yang fakir. Dalam riwayat yang lain - Dan jika mereka telah mematuhi apa yang kamu sampaikan, maka jauhkanlah dirimu dari harta pilihan mereka, dan takutlah kamu dari doanya
orang-orang yang teraniaya, kerana sesungguhnya tidak ada tabir penghalang antara doanya dan Allah” (HR. Bukhori dan Muslim).


Beberapa pelajaran yang kita sama-sama boleh ambil dari hadith diatas :

Dari Hadith yang berisi kisah yang agung ini meliputi beberapa hal penting untuk dicermati dan pelajaran yang sangat berharga yang mana mencakupi:

1. Urgensi Dakwah

2. Ushul ad-Dakwah

3. Skala keutamaan dakwah

4. Akhlak seorang muslim sebagai da’ie

5. Keadilan dalam bermuamalah dan berdakwah



Pelajaran pertama, adalah tentang urgensi dakwah.

Sesungguhnya pengutusan Mu’adz ibnu Jabal ke negeri yaman oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam ini terdapat pelajaran tentang keutuhan dan kesabaran dalam mengembangkan tugas mulia tersebut;

yang pertama adalah bahawa Mua’dz pasti akan meninggalkan orang yang paling dicintainya, orang yang paling dekat dengannya, yang senantiasa beliau iringi, dimana Mu’adz shalat bersama baginda Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam, mendengarkan sabda-sabda dan nasihat-nasihat darinya Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam.

Yang kedua bahwa diutusnya Mu’adz ibnu Jabal dimana beliau pasti akan menempuh safar (perjalanan) dalam tempoh yang cukup panjang,

yang ketiga, bahwa perjalanan yang akan ditempuh sudah pasti meletihkan dan melelahkan dengan melalui medan alam yang keras,

yang keempat ialah sudah pasti nanti beliau akan menghadapi pelbagai tentangan dari musuh-musuh Islam, atau orang-orang yang benci kepada dakwah ila Allah.


Demikianlah, seberat apapun pengorbanan yang beliau kerahkan dalam menghadapi segala tentangan yang datang dengan berbagai bentuk dan rupa, tapi beliau sedar bahawa usaha dan pengorbanan yang dilakukan tersebut harus dilaksanakan dengan niat semata-mata kerana Allah (yang mana mengharapkan kepada keredhaan dan balasan dari yang Maha Mengetahui), oleh kerana beliau rela meninggalkan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam yang mencintainya dan menyayangi ummatnya untuk waktu yang tidak pasti bilakah lagi kemudian mereka akan bertemu kembali.


Baiklah, mungkin kita boleh tanya diri kita sendiri, Siapakah kita untuk berkorban dan berdakwah sebagaimana Mu’adz ibnu Jabal berdakwah ila Allah? Bahkan kita belum lagi diutus ke negeri (seperti) Yaman atau Belanda (misalnya) paling tidak pun ke negara jiran, indonisi ( dalam dialek indonesia ), tapi adakah kita telah berdakwah kepada keluarga, atau kepada tetangga kita, kepada sahabat, sudahkah kita berdakwah kepada jamaah masjid kita? ( contohnya ). Inilah yang menjadi pertanyaan bagi kita. Dan jika kita kaji dari kisah ini, betapa sahabat yang mulia ini rela meninggalkan Rasulullah dan orang-orang yang disayanginya. Barangsiapa yang tidak berdakwah kepada orang-orang yang dekat ataupun kerabatnya, maka akan sulit baginya untuk berdakwah kepada orang-orang yang jauh.

Oleh itu, mari kita mulai dakwah ini dengan memperhatikan sahabat karib kita, keluarga kita. Dan dalam riwayat disebutkan bahwa ketika Mu’adz ibnu Jabal telah kembali ke kota Madinah, beliau mendapati bahwa Rasulullah yang dirindukan telah wafat ( maaf, pena tak berapa pasti. Mohon jawapan pada yang tahu ). Kemudian, pertanyaan terbesar untuk kita jawab adalah pengorbanan apakah yang telah kita kerahkan dalam dakwah ila Allah ini, sebesar apakah sumbangan kita dalam dakwah ini?


Pelajaran kedua yang dapat kita ambil dari hadith ini adalah mengenai Ushul al-Dakwah,
dasar-dasar dalam berdakwah, disebutkan dalam hadith ini ketika Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa sallam berwasiat kepada Mu’adz, yang pertama sekali beliau sampaikan kepada Mu’adz adalah masalah Tauhid, bukan yang selainnya (seperti perkara akhlak, tazkiyatunnufus atau mengajarkan bagaimana metode berdakwah dengan cara berdagang misalnya – bukan maksud pena perkara2 tersebut tidak penting ), akan tetapi sekali lagi wasiat Rasulullah adalah menyeru manusia agar mentauhidkan Allah, inilah dakwah yang menjadi prioritas utama, kemudian setelah beriman dengan keimanan yang sebenar-benarnya kepada Allah lalu mempersaksikan bahwasanya Muhammad adalah utusan Allah. Setelah beriman dan mentaati Allah, maka juga harus meyakini dan mentaati Rasulullah sebagai ikutan dan panutan dalam kehidupan seorang muslim, selanjutnya perintah untuk menegakkan solat. Rasulullah tidak menyuruh kepada perkara yang lain selain melaksanakan shalat, sebagai kewajiban yang sangat agung dan tinggi kedudukannya, ( sila rujuk buku hadith – hadith yang kedua dan ketiga ) selanjutnya perintah untuk menunaikan zakat . kesemuanya ini semata-mata wahyu dari Allah kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa sallam.


Semua nabi diutus oleh Allah kepada seluruh manusia adalah untuk berdakwah kepada tauhid ini, sebagaimana firman Allah Ta’ala :

“Dan sungguhnya Kami telah mengutus rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah thoghut itu", maka di antara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu dimuka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul).” (QS. An-Nahl: 36)

* Thaghut ialah syaitan dan apa saja yang disembah selain dari Allah


Ushul yang kedua setelah dakwah kepada Tauhid adalah dakwah kepada amalan-amalan wajib (Faraidh), iaitu dakwah kepada kewajiban-kewajiban kita yang diwahyukan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan bukan merupakan perkataan manusia biasa ataupun penyair, sebagaimana disebutkan dalam hadits Qudsi :

“…dan tidaklah seorang hamba mendekatkan diri kepada-Ku dengan suatu perbuatan yang lebih Aku cintai daripada apa-apa yang telah Aku fardhukan kepadanya. Dan seorang hamba-Ku terus menerus mendekatkan diri kepada-Ku dengan ibadah sunnah sehingga Aku mencintainya…” (HR. Muslim).

Berdakwah kepada amalan-amalan yang difardhukan terutamanya perintah untuk menegakkan solat, sebagaimana disebutkan dalam hadith Mu’adz diatas, solat merupakan perintah yang sangat agung diantara perintah-perintah Allah lainnya. Bahkan disebutkan, bahwa tidak ada bagian (pahala) bagi seseorang yang tidak melaksanakan solat. Perintah Solat merupakan satu-satunya perintah Agung yang diperintahkan Allah dengan langsung meng-isra’ mi’raj-kan NabiNya ke langit (untuk menerima perintah solat). Disebutkan pula dalam hadith lainnya bahwa tidak akan diterima ‘amal kebajikan dari seseorang pada hari kiamat nanti sebelum diperiksa amalan solatnya, apabila solatnya diterima, maka amalan lainnya akan diterima dan sebaliknya jika tidak diterima, maka amalan lainnya pun akan tertolak.


Kemudian mungkin saja akan timbul persoalan, iaitu bagaimana dengan manhaj dakwah, harakah-harakah dakwah yang ada ditengah-tengah kita sekarang ini, apakah gerakan-gerakan dakwah ini sudah sesuai dengan hadith Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa sallam, sebagaimana hadith yang kita bahas ini, iaitu dengan memulai dari Tauhid kemudian masalah-masalah Faraidh dan seterusnya, ataukah sebaliknya sudah menyimpang dari ushul-ushul dakwah tersebut?


Apakah peranan / fungsi kita dalam mabadi’ dakwah ini? Maka dalam hal ini kita perlu mempelajarinya mabadi’ yang disebutkan dalam hadith diatas iaitu kita harus mempelajari tentang urgensi Tauhid dan segala yang berkaitan dengannya, pembatal-pembatal keimanan, begitu juga tentang permasalah Faraidh (utamanya shalat, zakat dan selainnya) sebelum kita terjun ke medan dakwah, yang kedua adalah kita mengamalkannya, kemudian mendakwahkannya.


Pelajaran Ketiga dari hadits ini adalah tentang urutan skala keutamaan (Tartiib) dalam dakwah,
hal ini sebagaimana yang telah disebutkan pada hadith diatas, “..kerana itu, maka hendaklah pertama sekali yang engkau dakwahkan kepada mereka adalah ajaklah mereka kepada persaksian bahwa tiada Tuhan yang berhak untuk disembah selain Allah…”. Dalam berdakwah kepada orang-orang yang dekat dengan kita ataupun orang lain adalah hendaklah dengan mendahulukan masalah Tauhid kemudian solat dan seterusnya, tentunya dengan memperhatikan keperluan dan keadaan objek dakwah yang kita hadapi.


Pelajaran Keempat dari hadith ini adalah tentang keadilan,
seorang da’ie mesti adil dalam bersikap dan menjauhi kedzaliman. Dalam hadith ini disebutkan, “…Dan waspadalah kamu dalam mengambil harta-harta yang terbaik bagi mereka..” jadi dalam hadith ini tidak diperbolehkan untuk mengambil harta-harta yang terbaik dari orang kaya meski pun untuk kemashlahatan fuqara’ sehingga menyebabkan mereka (orang-orang kaya) terdzalimi akan tetapi yang benar adalah sesuai dengan kadar yang telah ditetapkan dalam agama. Oleh kerana itu seorang da’ie harus adil dalam masalah
ini dan meninggalkan sikap dzalim.


“Dan takutlah engkau dari doa orang yang di dzalimi, karena doa itu tidak ada sekat (hijab) antara dia dengan Allah Taala.”

Pelajaran berikutnya dari hadith ini, bahwasanya janganlah kita menganggap bahwa orang-orang yang berdakwah itu sudah lepas dari kesalahan-kesalahan sehingga dia dapat melakukan apa saja dan berhati-hati dari kedzaliman jangan sampai merasa bahwa dialah yang paling benar kerana doa orang-orang yang terdzalimi itu tidak ada sekat (hijab) antara dia dengan Allah Taala. (doanya didengarkan oleh Allah). Contoh bentuk kedzaliman seorang da’ie kepada mad’unya adalah manakala seorang da’ei mengambil atau memungut zakat, ataupun sedekah dari orang kaya dengan harta yang terbaik dan yang termahal yang mereka miliki, meskipun dengan alasan untuk kemashlahatan orang-orang fakir dan miskin. Adapun bentuk kedzalimannya terhadap orang miskin adalah manakala seorang da’i memungut zakat dari orang kaya, dan orang kaya memberikan hartanya yang paling buruk atau paling murah yang diambil zakatnya kemudian diserahkan kepada orang fakir miskin, maka itu juga adalah salah satu bentuk kedzaliman seorang da’i.


Pertanyaan lagi : Bagaimana harus mengkompromikan antara ayat, “Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan ..” (QS. Ali Imran [3]: 2) dengan hadith yang berbunyi: “…Dan waspadalah kamu dalam mengambil harta-harta yang terbaik bagi mereka..”adakah kontradiksi antara keduanya?

Mugkin saja jawapannya ( bagi yang ada jawapan lain – di alu-alukan ), Tidak ada kontradiksi diantara keduanya, sebab yang dimaksud dalam ayat diatas adalah dalam masalah-masalah sunnah sebagai motivasi untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan cara menginfakkan apa sahaja fi sabilillah, adapun apa yang disebutkan dalam hadith tersebut adalah masalah zakat Fardhu (wajib) yang tidak boleh seseorang mengambil harta yang paling baik dari orang lain, kecuali pemberian harta itu dikeluarkan berdasarkan keredhaan si pemilik harta yang secara peribadi memberikan harta yang paling disukainya tersebut, jadi seseorang seharusnya mengambil harta yang pertengahan (bukan yang termahal, atau paling baik dan bukan pula sebaliknya yang paling buruk atau paling rendah nilainya). Namun jika seseorang ingin berzakat dengan hartanya yang terbaik, maka itu dibolehkan. Kesimpulannya tidak ada pertentangan antara keduanya.

Wallahu A’lam


~ belajarlah dari hadith yang kita belajar tu... tanya2 kat prof madya kita :) ~

( sedikit sebanyak sumber dari Transkrip Daurah Islamiyah )

By Humayra'

Thursday, September 10, 2009

Orang Ibadah vs Orang Politik

bismillahirrahmanirrahim..
alhamdulillah... dah masuk ramadhan ke-10, akhirnya, biiznillah, dapat juga menjejakkan diri ke alam maya ini..
sedikit perkongsian... di awal entri, dalam bulan ramadhan kareem, Allahu Akram..

[pembezaan yang ditonjolkan oleh musuh Islam]
Terdapat dikalangan ummat Islam mereka bertanya, "Mengapakah terdapat dikalangan orang-orang kita yang aktif di medan politik lebih daripada ibadah?". Mereka ragu dengan gerakan dan kebangkitan Harakah Islamiyyah yang menyeluruh, kononnya ia tidak ada hubungan dengan pengertian Islam yang sebenar. Malah mereka menganggap ianya satu penyelewengan dari penghayatan Islam yang sebenar.Islam tidak membezakan antara orang-orang yang beribadat di mihrab-mihrab masjid, yang mengeluarkan air mata kusyu' dan tawadu' kepada Allah, dengan orang yang berjuang untuk menegakkan kalimah Allah, baik dengan menggunakan air liur, dakwat pena, malah dengan peluh dan darah yang mengalir demi kecintaan mereka terhadap Islam.Al-Imam `Abdullah al-Mubarak pernah menulis kepada sahabatnya yang beribadat di Makkah dengan meninggalkan jihad:

"Wahai saudara yang sedang beribadat di tanah suci,Kalau saudara melihat kami, saudara akan ketahui,Saudara hanya bermain dengan ibadat,Siapa yang pipinya yang berlumuran airmata,Maka leher kami berlumuran darah,Kalau kuda mu penat didalam kebatilanMaka kuda kami penat di medan perang."

Sesungguhnya membezakan antara orang yang beri'tikaf di masjid dengan mereka yang berjuang menegakkan masyarakat dan negara Islam, yang pertama dinamakan orang agama atau orang dakwah yang menghayati Islam, dan yang keduanya dipanggil orang politik yang berjuang untuk kepentingan duniawi, adalah pembezaan yang ditonjolkan oleh musuh Islam. Ini menunjukkan betapa jahilnya orang Islam jikalau mereka terpadaya dan terpengaruh dengan pengtakrifan ini!Petikan dari buku "Islam : Fikrah, Harakah dan Daulah" oleh TG Hj Abdul Hadi Awang, Dewan Pustaka Fajar, Bab 1 dengan sedikit perubahan bahasa sesuai dengah peringatan ringkas

p/s : Namun ada pihak yg tersilap
n kurang jelas tentang bagaimanakah
konsep perjuangan yang sebenar.
Sometimes willing to sacrifice
Without sensibility,
logical N rational

Pendek kata : hidup biar ada isi,
Bukan buat kontraversi.
wallahu'alam...


by humayra'
http://hubbatulislam.blogspot.com/
Newer Posts Older Posts Home

Pages

al-Wakt

FOLLOWERS

ABOUT APIUM

My Photo
NILAM PURI, KOTA BHARU, Malaysia

DARI MEJA EDITOR

Meja Editor apiumnp.blogspot mengalu-alukan kepada pembaca untuk menghantar artikel atau sebarang berita untuk disiarkan di laman ini. Sebarang cadangan, penambahbaikan dan artikel bolehlah dihantar ke mppumnp@gmail.com.

Terima Kasih.

SURAT MENYURAT

AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI MALAYA NILAM PURI , 16010 KOTA BHARU ,
KELANTAN DARUL NAIM
http://apiumnp.um.edu.my
email : nilampuri@um.edu.my
tel : 09-7126508 begin_of_the_skype_highlighting 09-7126508 end_of_the_skype_highlighting
fax : 09-7126580

MISI APIUM

BERUSAHA UNTUK MENJADI PUSAT PENGAJIAN TINGGI ISLAM KONTEMPORARI CEMERLANG DI NEGARA DAN SERANTAU,BERGIAT DALAM PENYELIDIKAN , PENGAJARAN DAN PERUNDINGAN.

VISI APIUM

UNTUK MEMAJUKAN BIDANG PENGAJIAN ISLAM BERASASKAN TRADISI KEILMUAN ISLAM
DAN KAEDAH MODEN YANG SAINTIFIK
MELALUI PENYELIDIKAN DAN PENDIDIKAN
BERKUALITI UNTUK NEGARA
DAN KEMANUSIAAN.

DISKUSI INTELEK

POPULAR POST

 

LABELS

PENGUNJUNG

Labels

 

Another Templates

Templates by Nano Yulianto | CSS3 by David Walsh | Powered by {N}Code & Blogger