SELAMAT DATANG KE BLOG MY APIUM NILAM PURI

ANDA SUKA BLOG INI

Tuesday, August 18, 2009

Aspirasi YDP


Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Alhamdulillah. Kesyukuran secara mutlaknya kita angkatkan pada yang paling layak dan berhak, Allah Yang Maha Menyatukan. Selawat serta salam buat Junjungan Mulia penghulu bumi dan syurga, Muhammad Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. Seterusnya para sahabat, salafussholeh dan seluruh kader dakwah yang mewakafkan diri mereka pada Islam hingga Hari Akhirat.

Sahabat-sahabat pewaris Islam,

“Ilmu Punca Kemajuan.” Gagasan mulia yang dicanangkan Universiti Malaya lebih satu abad lalu dan kini tetap relevan. Kita lihat pula sejarah 1430 tahun lampau, kalam pertama dari langit ialah “iqra’” yakni “bacalah”. Terbukti, yang pertama lagi utama ialah pemerkasaan ilmu. Gagasan keilmuan adalah satu idealisme yang amat berat untuk dijunjung serta dilaksanakan namun tidak dapat tidak ia tetap terpundak di bahu kita semua.

“wahai orang-orang beriman, apabila dikatakan kepadamu; berilah kelapangan pada majlis-majlis, maka berilah kelapangan, nescaya Allah akan memberi kelapangan kepadamu. Dan apabila dikatakan; berdirilah kamu maka berdirilah, nescaya Allah akan mengangkat darjat orang beriman di antara kamu dan darjat orang yang diberi ilmu beberapa darjat. Dan Allah Maha Teliti apa yang kamu kerjakan.” (al-Mujadilah:11)


Sahabatku Mahasiswa,

Dunia mahasiswa bukan lagi dunia “budak-budak” bahkan sejarah membuktikan perjuangan mahasiswa sentiasa memberi kesan terbaik pada reformasi ummah. Ayuh kita imbau sejarah kejayaan Revolusi Iran menumbangkan kebobrokan regim Syah Iran, ianya telah didokong dan disokong oleh golongan mahasiswa yang menjunjung keadilan. Menjenguk pula cetusan minda mahasiswa di Burma. Kesedaran dan keberanian mahasiswa telah menubuhkan Perstuan Pemuda Buddha (YBMA) dan menjadikan kampus nadi pergerakan mereka. Idealisme menentang penjajah mereka telah menggerunkan penjajah British dan memberi impak maksimum terhadap kesedaran rakyat. Nun di Afghanistan kita bisa menjadikan mahasiswa Universiti Kabul sebagai contoh. Di sana lahir Gulbuddin Hekmatyar iaitu seorang pemimpin kampus yang bisa meniupkan ruh jihad kepada seluruh teman kuliahnya. Kesannya sepuluh tahun perjuangan itu telah memaksa Regim Russia mengangkat bendera putih.

Nah, itulah sebenarnya mahasiswa. Apa yang dicorakkan mereka akan menjadi gambaran sesebuah negara pada masa hadapan. Ayuh sahabat, kita sudah boleh mula berkhayal untuk masa hadapan negara. Kitalah golongan pewaris dan generasi pelapis yang akan memakmurkan bumi dengan lunas-lunas Islam. Tapi harus diingat dunia mahasiswa bukan hanya di dalam kampus atau bilik kuliah semata-mata.

“Pemimpin tidak boleh dicetak. Pemimpin tidak lahir di bilik kuliah tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul di tengah-tengah pengumpulan masalah, menonjol di kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didokong oleh umat.”-Bapa Natsir


Sahabat seangkatan,

Binalah dimensi pemikiran yang lebih mencakah, hapuskan kejumudan yang mencengkam minda, anjakan paradigma dan hapuskan dogma-dogma yang beku lagi kaku, bersedialah untuk menerima tanggungjawab ummah.

“Tanggungjawab mahasiswa bukan hanya di bilik kuliah. Mahasiswa sebenar ialah mereka yang mampu mengesat air mata rakyat, menyapu luka masyarakat dan mendengar suara hati mereka..” –Sdr Mohd Dzul Khari Mohd Noor


Namun segalanya berpasak kukuh pada tunjang keilmuan di dada. Analogi tepat bagi mereka yang tidak berilmu umpama si buta tak bertongkat. Cendekiawan menyebut abad ke-21 adalah zaman kebangkitan Islam. Kita yang bakal mendokong arus kebangkitan ini perlulah mempersiapkan diri dengan pelbagai keilmuan bagi mendepani massa. Harus diingat bahawa Islam itu tertegak dengan hujah.

Mahasiswa pendokong keadilan,

Sudah tiba masanya kita hentikan persengketaan, hapuskan segala kekeliruan, perkasakan kembali kesatuan Islam. Buangkan segala yang remeh-temeh, pergi jahanamlah segala kemaksiatan. Kembalilah pada Tuhan, eratkan hubungan dengan-Nya. Bersatu demi Islam.

“Sesungguhnya umat Islam mencapai kemenangan kerana musuh-musuh mereka melakukan maksiat kepada Allah. Jika tidak kerana kelebihan ini, nescaya orang-orang Islam tidak akan mempunyai kekuatan kerana bilangan dan kelengkapan mereka. Jika kita sama sahaja dengan mereka dari segi melakukan maksiat, mereka akan mempunyai kekuatan yang lebih ke atas mereka.” –Saydina Umar al-Khattab



Faqir ilaLlah;
Syis bin Abdul Kadir
Yang di Pertua
Majlis Perwakilan Pelajar
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya
Nilam Puri
hamz_5415@yahoo.com
http://oasislam.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Pages

al-Wakt

FOLLOWERS

ABOUT APIUM

My Photo
NILAM PURI, KOTA BHARU, Malaysia

DARI MEJA EDITOR

Meja Editor apiumnp.blogspot mengalu-alukan kepada pembaca untuk menghantar artikel atau sebarang berita untuk disiarkan di laman ini. Sebarang cadangan, penambahbaikan dan artikel bolehlah dihantar ke mppumnp@gmail.com.

Terima Kasih.

SURAT MENYURAT

AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI MALAYA NILAM PURI , 16010 KOTA BHARU ,
KELANTAN DARUL NAIM
http://apiumnp.um.edu.my
email : nilampuri@um.edu.my
tel : 09-7126508 begin_of_the_skype_highlighting 09-7126508 end_of_the_skype_highlighting
fax : 09-7126580

MISI APIUM

BERUSAHA UNTUK MENJADI PUSAT PENGAJIAN TINGGI ISLAM KONTEMPORARI CEMERLANG DI NEGARA DAN SERANTAU,BERGIAT DALAM PENYELIDIKAN , PENGAJARAN DAN PERUNDINGAN.

VISI APIUM

UNTUK MEMAJUKAN BIDANG PENGAJIAN ISLAM BERASASKAN TRADISI KEILMUAN ISLAM
DAN KAEDAH MODEN YANG SAINTIFIK
MELALUI PENYELIDIKAN DAN PENDIDIKAN
BERKUALITI UNTUK NEGARA
DAN KEMANUSIAAN.

DISKUSI INTELEK

POPULAR POST

 

LABELS

PENGUNJUNG

Labels

 

Another Templates

Templates by Nano Yulianto | CSS3 by David Walsh | Powered by {N}Code & Blogger