SELAMAT DATANG KE BLOG MY APIUM NILAM PURI

ANDA SUKA BLOG INI

Monday, August 3, 2009

Manusia Banyak Bersangka-sangka


Kata-kata Renungan :
(Manusia hari ini suka bersangka²) “Ada sangkaan baik”...”Ada sangkaan buruk”..Orang beribadah disangka riak - Orang yang relax disangka malas - Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk - Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina) - Orang makan banyak disangka pelahap - Orang makan sikit disangka diet – 0rang bimbang disangka kalut -0rang bersungguh disangka melampau -Orang yang menegur disangka angkuh dan musuh -0rang yang tidak menegur disangka bijak dan her0 – 0rang berbisik disangka berahsia - 0rang bercakap disangka mengampu - Orang baik disangka buruk - Orang buruk disangka baik - Orang senyum disangka mengejek - Orang masam disangka merajuk - Orang bermuzakarah disangka mengumpat - Orang diam disangka menyendiri - Orang menawan disangka pakai susuk - Orang nampak ceria disangka membela - ......... MANA TAHU yang diam itu kerana berzikir kepada Allah mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah mana tahu yang masam itu kerana mengenangkan dosa mana tahu yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya...
Semasa anda dilahirkan, anda menangis dan orang di sekeliling anda tersenyum. Teruskanlah hidup anda supaya apabila anda mati nanti, andalah yang akan tersenyum dan orang sekeliling anda pula yang akan menangis(mengingati anda).Apabila anda berbuat kebaikan,jangan disangka anda dapat balasan baik dengn cepat..tetapi..ia pasti berlari kepada amalan anda..Jangan diSANGKA akan keburukan akan hilang begitu sahaja..setiap perbuatan ada balasannya.
أحسب النّاس أن يتركوا أن يقولوا ءامنّا وهم لا يفتنون
"Apakah mereka menyangka bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,"kami telah beriman,"dan mereka tidak diuji ?"
Jika yg diingini tidak diperolehi, bersyukurlah pada apa yg kita perolehi skrg nie..tetapi usaha dalam memperolehi hidayah dan rezeki ALLAH mesti berterusan..
*ISLAH kan diri kita akan musibah H 1 N 1...PERBAIKI LAH IBADAT KITA..Anda boleh dianggap lebih daripada sebagai “binatang” jika tidak ada setitik pun rasa keinsafan padaNYA.

Muhammad Nasrul Alam Bin Ash’ari
PRESIDEN,
JawatanKuasa Tindakan K0lej,
Akademi Pengajian IslamUniversiti Malaya Nilam Puri,
Sesi 2009/2010.
http://an-nasr89.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Pages

al-Wakt

FOLLOWERS

ABOUT APIUM

My Photo
NILAM PURI, KOTA BHARU, Malaysia

DARI MEJA EDITOR

Meja Editor apiumnp.blogspot mengalu-alukan kepada pembaca untuk menghantar artikel atau sebarang berita untuk disiarkan di laman ini. Sebarang cadangan, penambahbaikan dan artikel bolehlah dihantar ke mppumnp@gmail.com.

Terima Kasih.

SURAT MENYURAT

AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI MALAYA NILAM PURI , 16010 KOTA BHARU ,
KELANTAN DARUL NAIM
http://apiumnp.um.edu.my
email : nilampuri@um.edu.my
tel : 09-7126508 begin_of_the_skype_highlighting 09-7126508 end_of_the_skype_highlighting
fax : 09-7126580

MISI APIUM

BERUSAHA UNTUK MENJADI PUSAT PENGAJIAN TINGGI ISLAM KONTEMPORARI CEMERLANG DI NEGARA DAN SERANTAU,BERGIAT DALAM PENYELIDIKAN , PENGAJARAN DAN PERUNDINGAN.

VISI APIUM

UNTUK MEMAJUKAN BIDANG PENGAJIAN ISLAM BERASASKAN TRADISI KEILMUAN ISLAM
DAN KAEDAH MODEN YANG SAINTIFIK
MELALUI PENYELIDIKAN DAN PENDIDIKAN
BERKUALITI UNTUK NEGARA
DAN KEMANUSIAAN.

DISKUSI INTELEK

POPULAR POST

 

LABELS

PENGUNJUNG

Labels

 

Another Templates

Templates by Nano Yulianto | CSS3 by David Walsh | Powered by {N}Code & Blogger